جزئیات طرح فروش سایپا ویژه دهه کرامت ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول و لینک ثبت‌نام نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: کاهش ساعت کاری نیاز به نگاه کارشناسی‌ بیشتری دارد توضیحات اتاق اصناف مشهد درباره «شناسه یکتا»ی اصناف عقب‌نشینی ۳۲ هزار واحدی بورس | ۹۰ درصد نماد‌ها منفی شد! (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدود ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین، سطح زیر کشت هندوانه بذری در خراسان‌رضوی است ارزان‌ترین و گران‌ترین گوشی‌های سامسونگ سریA چند؟ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنعانی: وزارت حقوق بشر آمریکایی و صهیونیستی دو روی یک سکه‌اند پیش ثبت‌نام اینترنتی توزیع لاستیک به زودی آغاز می‌شود قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۴ بنگاه املاک از ابتدای سال در مشهد | در ادامه بازرسی‌ها ۲ بنگاه املاک پلمب شد آخرین خبر درباره طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرار مالیاتی ۵۰ میلیاردی ۴ طلافروش در اردبیل آغاز مرحله جدید ثبت نام خودرو‌های وارداتی از امروز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول قیمت رئیس اتحادیه طلافروشان: با بستن مغازه‌ها هیچ کاری درست نمی‌شود ثبت موجودی طلا برای طلافروشان الزام نیست قیمت ارز‌های مبادله‌ای در بازار امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سکه یک کانال عقب نشینی کرد | حباب سکه امروز چقدر است؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | هایما در آستانه ۲ میلیاردی شدن (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) با چقدر نقدینگی می‌توانیم در بولوار امام‌خمینی(ره) مشهد، خانه اجاره کنیم؟ اینفوگرافی | کدام استان‌ها رکورددار چک برگشتی هستند؟ آیا تابستان امسال با کمبود برق مواجهیم؟ آغاز فروش اقساطی شاسی بلند کرمان موتور از امروز + جزئیات (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سود عجیب خریداران رمزارز تلگرام! (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) استاندار خراسان رضوی: اتاق بازرگانی خاستگاه تصمیم‌سازی اقتصاد استان است پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | روند بازار طلا و سکه کاهشی است؟
سرخط خبرها

گزارشی از گسترش نگران کننده کووید ۱۹  در کارخانه‌ها

  • کد خبر: ۷۷۰۷۹
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
گزارشی از گسترش نگران کننده کووید ۱۹  در کارخانه‌ها
هرچند تاکنون هیچ آماری در زمینه تعداد کارگران مبتلا به کرونا یا کارگرانی که به همین دلیل جان خود را از دست داده اند، اعلام نشده است، آمار‌های غیررسمی حاکی از ابتلای بخشی از کارگران در واحد‌های تولیدی مشهد است.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ کرونا، کرونا و بازهم کرونا. این روز‌ها هر خبری که می‌شنویم و می‌خوانیم، ردی از این ویروس بر پیشانی خود دارد. اکنون هیچ بخشی از جامعه وجود ندارد که درگیر کرونا نشده باشد. بازاریان، کارمندان، کارگران و بسیار دیگری از اقشار این روز‌ها با این ویروس دست وپنجه نرم می‌کنند. موج پنجم کرونا علاوه بر پیامد‌های منفی در حوزه اقتصاد، سبب شده است بخشی از نیرو‌های کار نیز به دلیل ابتلا، روانه قرنطینه شوند. این مسئله، موجب کاهش بهره وری نیروی انسانی در واحد‌های تولیدی شده است.

 

هرچند تاکنون هیچ آماری در زمینه تعداد کارگران مبتلا به کرونا یا کارگرانی که به همین دلیل جان خود را از دست داده اند، اعلام نشده است، آمار‌های غیررسمی حاکی از ابتلای بخشی از کارگران در واحد‌های تولیدی مشهد است. بر این اساس، روز گذشته یک منبع آگاه در گفتگو با شهرآرانیوز، از فوت یک کارگر در یکی از واحد‌های تولیدی به دلیل ابتلا به کرونا خبر داد.


هم اکنون روند گسترش کرونا سبب ایجاد نگرانی زیادی دربین کارآفرینان و کارگران شده است. براساس اطلاعات به دست آمده، تشکل‌های بخش خصوصی خراسان رضوی در مذاکراتی که با مسئولان استانی کرده اند، توانسته اند موافقت‌های لازم برای افزایش سرعت واکسیناسیون کارگران واحد‌های تولیدی را به دست آورند.


سختی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در خطوط تولید

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه گسترش کووید ۱۹ در هفته‌های اخیر سبب شده است تعدادی از کارگران واحد‌های تولیدی استان به این ویروس مبتلا شوند، می‌گوید: پیوستگی خطوط تولیدی در عمل، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در واحد‌های تولیدی را سخت کرده است. به صورت معمول در یک خط تولیدی کارگران زیادی درکنار هم به صورت مکمل کار می‌کنند. در چنین مواقعی، صحبت از حفظ فاصله بهداشتی، غیرممکن است.

 

حسین خانی زاده می‌افزاید: ابتلای بخشی از کارگران، میزان بهره وری در واحد‌های تولیدی را کاهش داده است. وقتی تعدادی از کارگران به دلیل ابتلا به کرونا به مرخصی می‌روند، فشار کاری بر روی سایر کارگران افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه واحد‌های تولیدی سعی می‌کنند مسائل بهداشتی به صورت حداکثری در کارخانه‌ها رعایت شود، می‌گوید:، اما باید توجه کرد که کارگران و خانواده‌های آن‌ها همچنان در سطح شهر فعال هستند و تعامل آن‌ها با دیگران، سبب گسترش شیوع کرونا می‌شود. علاوه بر این به دلیل اینکه کرونا یک دوره نهفته دارد، ممکن است تا زمانی که این بیماری در یک کارگر آشکار شود، او چند نفر از سایر همکارهایش را مبتلا کرده باشد.


وعده مسئولان برای افزایش سرعت واکسیناسیون کارگران

رئیس هیئت مدیره شهرک صنعتی مشهد نیز در گفتگو با شهرآرا، ضمن ابراز نگرانی از افزایش شیوع کرونا در واحد‌های تولیدی می‌گوید: هم اکنون یکی از مشکلات واحد‌های تولیدی، نبود آمار دقیق از میزان شیوع کرونا در کارخانه هاست. اگر اکنون از بانک‌ها سؤال کنید، به صورت دقیق میزان شیوع کرونا دربین کارمندانشان را اعلام می‌کنند. اما در بخش‌های تولیدی، نبود آمار سبب شده است از ضرورت سرعت بخشی واکسیناسیون کارگران غفلت شود. جواد باقری می‌افزاید: با این حال برآیند‌های به دست آمده از واحد‌های تولیدی نشان می‌دهد که شیوع کرونا، بهره وری کارخانه‌ها را کاهش داده است.


وی با بیان اینکه احتمال ابتلای کارگران واحد‌های تولیدی به کرونا زیاد است، می‌گوید: کارگرانی که از صبح در کنار یکدیگر کار کرده اند و عصر با اتوبوس یا مینی بوس به خانه‌های خود برمی گردند، مدت زمان زیادی باهم در ارتباط هستند و همین مسئله سبب می‌شود میزان شیوع کرونا دربین آن‌ها افزایش بیابد.

 

باقری با بیان اینکه طی مذاکراتی که تشکل‌های بخش خصوصی با مسئولان استانی کرده اند، قرار شده است روند واکسیناسیون کارگران سرعت بیشتری بگیرد، می‌گوید: پیشنهاد شده است در شهرک‌های صنعتی، محل‌هایی برای واکسیناسیون کارگران درنظر گرفته شود. درصورت تحقق این موضوع، می‌توان به کنترل گسترش کرونا دربین کارگران امیدوار بود. باقری تأکید می‌کند: درباره کرونا باید توجه کرد که پای جان آدم‌ها درمیان است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت. ابتلا به کرونا و فوت احتمالی یک نفر، بنیان خانواده یک کارگر را به هم می‌ریزد.

اولویتی داده نمی‌شود

رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در این باره می‌گوید: بسیاری از کسب وکار‌های مشهد در بخش‌های مختلف، تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته اند، تاجایی که حداقل حدود ۳۰ درصد از مشاغل در بخش خدمات از بین رفته اند، اما در بخش صنعت، نمی‌توان آمار دقیقی اعلام کرد؛ چون برخی کارخانه‌ها در این مدت حتی تا سه شیفت نیز افزایش تولید داشته اند، اما برخی از کار افتاده اند.

 

علی اکبر لبافی با اشاره به واکسیناسیون اقشار مختلف به اهمیت انجام هرچه سریع‌تر آن برای کارگران اشاره می‌کند و می‌افزاید: هنوز اولویتی برای تزریق واکسن به این اقشار که پایه‎‌های اصلی تولید هستند، اعلام نشده است. بخش خصوصی اعلام کرده است برای تامین واکسن حداقل برای کارکنان خود آمادگی دارد. حالا اگر بهداشت ودرمان بر سر تامین واکسن موردنیاز با بخش خصوصی به توافق برسد، تامین واکسن لازم برای کارگران، هم به نفع جامعه و هم به نفع تولید خواهد بود.

 

احمد اثنی عشری، نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی، هم در گفتگو با شهرآرانیوز می‌گوید که درپی برگزاری جلساتی با مسئولان استانی، از چند روز دیگر روند واکسیناسیون کارگران استان و مشهد سرعت بیشتری می‌گیرد.

گسترش شیوع کرونا دربین کارگران

همچنین رئیس کانون شورا‌های اسلامی کار استان خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، از افزایش شیوع کرونا در بین کارگران مشهدی خبر داده، می‌گوید: اکنون سرویس ها، سالن‌های تولید و سالن‌های غذاخوری کارخانه‌ها به کانون‌های گسترش کرونا دربین کارگران تبدیل شده اند. احسان سهرابی می‌افزاید: این روز‌ها اطلاعات زیادی از درگیری کارگران واحد‌های تولیدی با کرونا، به دست ما می‌رسد. هرچند مسئولان وعده می‌دهند که روند واکسیناسیون را افزایش می‌دهند، در عمل سرعت انجام این کار نامناسب است.

 

وی بیان می‌کند: بخشی از نیرو‌های انسانی واحد‌های تولیدی اطراف مشهد که در کارخانه‌های صنایع غذایی فعالیت می‌کنند، هرروز با خودرو‌های کارخانه در سطح شهر تردد و با افراد زیادی تعامل می‌کنند. همین‌ها ظهر به واحد تولیدی برمی گردند و در یک سالن غذاخوری مشترک با همکار‌های خود ناهار می‌خورند. مشخص است که در چنین شرایطی، کرونا در کارخانه‌ها گسترش می‌یابد. وی ادامه می‌دهد: نگرانی از گسترش کرونا دربین کارگران سبب شده است با مسئولان بهداشتی کشور هم نامه نگاری کنیم. در این مکاتبات درخواست کرده ایم آن‌ها به واکسیناسیون کارگران ورود جدی تری داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->